Charakterystyka profilu absolwenta (możliwości zatrudnienia oraz kontynuacji kształcenia):
Dyplom magistra fizjoterapii uzyskuje absolwent studiów jednolitych magisterskich na kierunku fizjoterapia, który:
1. Posiada wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw fizjoterapii, nauk ogólnych, podstaw fizjoterapii,
fizjoterapii klinicznej, praktyk zawodowych, nauk społecznych i humanistycznych, badań naukowych, a w szczególności:
- budowy anatomicznej poszczególnych układów organizmu człowieka;
- genetycznych podstaw zaburzeń rozwoju i funkcjonowania narządów i układów;
- procesów zachodzących w okresie od dzieciństwa poprzez dojrzałość do starości;
- właściwości fizycznych komórek i tkanek, mechanizmów działania czynników fizycznych na organizm człowieka oraz procesów metabolicznych na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym zachodzących w spoczynku i podczas wysiłku fizycznego;
- procesów fizjologicznych i biochemicznych, skutków bezczynności oraz adaptacji organizmu do wysiłku fizycznego;
- objawów, przyczyn oraz mechanizmów procesów patologicznych zachodzących w tkankach i układach organizmu człowieka;
- opisu działania wybranych grup leków;
- zasad udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia;
- wiedzy z zakresu psychologicznego, pedagogicznego oraz socjologicznego kontekstu niepełnosprawności;
- etycznych, prawnych i historycznych uwarunkowań wykonywania działalności fizjoterapeutycznej;
- ekonomicznych aspektów niepełnosprawności;
- znajomości miejsca fizjoterapii w ramach organizacji polskiego systemu ochrony zdrowia;
- wiedzy o zdrowiu i zagrożeniach zdrowia oraz skali problemów niepełnosprawności w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym;
- zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości realizując usługi w sferze ochrony zdrowia oraz rozeznania na rynku usług zdrowotnych w Polsce i innych państwach,
- wyznaczania strategii rozwoju instytucji realizujących usługi w sektorze ochrony zdrowia
- pojęcia i zasada z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej
- wiedzy w zakresie wybranych zaburzeń, dysfunkcji i zmian chorobowych u pacjentów w różnym wieku
- zaawansowanego stopnia znajomości i zrozumienia założeń środków, form i metod terapeutycznych oraz właściwego doboru oraz stosowania u pacjentów w różnym wieku oraz z różnymi dysfunkcjami
- mechanizmów działania oraz możliwych skutków ubocznych zabiegów z zakresu fizjoterapii – kinezyterapii, fizykoterapii, masażu, terapii manualnej, specjalnych metod fizjoterapeutycznych
- zasad promocji zdrowia i zdrowego stylu życia oraz wybranych modeli zachowań prozdrowotnych człowieka ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej
- doboru różnych form adaptowanej aktywności fizycznej w rehabilitacji kompleksowej i podtrzymywaniu sprawności osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- działania specjalistycznego sprzętu oraz aparatury stosowanej dla potrzeb fizjoterapii, zarówno dla celów diagnostycznych, jak i leczniczych
- specjalnych metod fizjoterapii oraz rodzaju oraz sposobu doboru wyrobów medycznych
- specyfiki leczenia uzdrowiskowego
• standardów fizjoterapeutycznych
- podstawowych objawów, etiologii, patomechanizmu i przebiegu jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii i programowanie procesu fizjoterapii
- diagnostyki fizjoterapeutycznej właściwego planowania, wykonania i ewaluacji programów fizjoterapii
- metod i technik badawczych stosowanych w ramach realizowanego badania naukowego.
2. Posiada umiejętności z zakresu biomedycznych podstaw fizjoterapii, nauk ogólnych, podstaw fizjoterapii,
fizjoterapii klinicznej, praktyk zawodowych, nauk społecznych i humanistycznych, badań naukowych a w szczególności:
- przeprowadzenia procesu nauczania ruchów, używając fachowego nazewnictwa, z uwzględnieniem aspektów rozwojowych i metodyki nauczania ruchu u pacjentów w rożnym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji;
- udzielenia porady w zakresie działań profilaktyczno-zdrowotnych oraz propagowania promocji zdrowia, aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych;
- kierowania i realizowania programów zdrowotnych, rekreacyjnych, sportowych i estetyki zachowań ruchowych w pracy z pacjentami w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami;
- stosowania zaawansowanych technik efektywnego komunikowania się z pacjentem lub grupą pacjentów w procesie postępowania profilaktycznego i fizjoterapeutycznego oraz dostosowania formy przekazu do partnera interakcji;
- motywowania pacjenta oraz rozpoznawania jego różnych stanów emocjonalnych i rozładowywania napięcia;
- uwzględniania w programowaniu i przebiegu procesu fizjoterapii uwarunkowań kulturowych, religijnych i etnicznych pacjentów;
- zastosowania technik fizjoterapeutycznych;
- wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych u pacjentów w różnym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji oraz zastosowania technik z zakresu metod specjalnych;
- identyfikowania problemów zdrowotnych; planowanie, dobieranie zabiegów fizjoterapeutycznych w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta
- podejmowania odpowiednich działań diagnostycznych oraz dokonania oceny stanu funkcjonalnego pacjenta, niezbędnej do programowania i monitorowania procesu fizjoterapii
- tworzenia, wdrażania i modyfikowania programów usprawniających pacjentów w każdym wieku oraz z różnymi rodzajami dysfunkcji;
- wykonywania zabiegów z zakresu medycyny fizykalnej, fizykoterapii, kinezyterapii, masażu leczniczego, terapii manualnej;
- wykorzystania form leczenia uzdrowiskowego w programowaniu fizjoterapii;
- posługiwania się w prowadzeniu fizjoterapii odpowiednio dobranym oraz zaawansowanym technicznie sprzętem;
- obsługi sprzętu i specjalistycznej aparatury diagnostyczno-pomiarowej w celu oceny funkcjonalnej pacjenta, niezbędnej w procesie fizjoterapii;
- właściwego doboru wyrobów medycznych w zależności od zidentyfikowanego problemu oraz edukować pacjenta jak z niego korzystać;
- rozpoznania stanu zagrożenia zdrowia i życia;
- udzielania pierwszej pomocy;
- układania krótko i długofalowego programu w zakresie postępowania fizjoterapeutycznego;
- realizowania założeń planu fizjoterapeutycznego zgodnie z procesem i metodyką nauczania ruchów w odniesieniu do dostępnych warunków oraz zgodnie z obowiązującymi normami;
- współpracy w zespołach terapeutycznych; pełnienie roli przywódczej w zespołach realizujących zadania zawodowe;
- analizy prowadzonego procesu usprawniania; identyfikowania błędów i zaniedbań w praktyce fizjoterapeutycznej na każdym etapie oraz wprowadzania działań naprawczych;
- podejmowania ruchowych form aktywności fizycznej związanych z fizjoterapią
- stosowania wiedzy teoretycznej w praktyce fizjoterapeutycznej w bezpośredniej pracy z pacjentem;
- prowadzenia dokumentacji dotyczącej: działań diagnostycznych i fizjoterapeutycznych, funkcjonowania jednostek i instytucji prowadzących działalność w zakresie fizjoterapii;
- posługiwania się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskania danych oraz ich analizowania i oceniania;
- przygotowania wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu fizjoterapii i dziedzin pokrewnych
- posługiwania się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu fizjoterapii;
- stosowania Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF)
- współdziałania w planowaniu i realizacji prac badawczych w zakresie fizjoterapii oraz dziedzin pokrewnych; formułowanie problemów badawczych, dobieranie właściwych metod i technik badawczych do ich realizacji, a także wyciąganie wniosków z badań naukowych i własnych obserwacji
3. Posiada kompetencje społeczne w zakresie:
- utrzymania szacunku kontaktu z pacjentem;
- wykonywania zawodu, będąc świadomym roli fizjoterapeuty;
- prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, promocji zdrowia;
- przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej;
- bycia świadomym własnych ograniczeń;
- korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
- wdrażania zasad współpracy w zespole i całym środowisku;
- przyjmowania odpowiedzialności podejmowanych decyzji – w kategorii działalności zawodowej oraz bezpieczeństwa siebie i innych.
Po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich w zakresie fizjoterapii absolwent posiada kwalifikacje do świadczenia usług fizjoterapeutycznych związanych z profilaktyką, promocją zdrowego stylu życia oraz rehabilitacją w chorobie i niepełnosprawności przez:
- badanie i ocenę stanu narządu ruchu, stanów patologicznych narządów i układów organizmu pacjenta, wybranych parametrów układu krążenia i układu oddechowego;
- badanie zdolności statyczno-kinetycznych narządu ruchu;
- planowanie i stosowanie odpowiednich technik i metod z uwzględnieniem czynników fizykalnych, wskazań i przeciwwskazań do wykonywania zabiegów, w procesie profilaktyki, terapii i rehabilitacji w: ortopedii i traumatologii, neurologii, pediatrii, internie, chirurgii, laryngologii, okulistyce, stomatologii, onkologii, reumatologii, pulmonologii, geriatrii, urologii, dermatologii, odnowie biologicznej i sporcie;
- wykonywanie czynności z zakresu kompleksowej fizjoterapii (kinezyterapii, fizykoterapii, balneologii, masażu), oraz pośrednich czynności zawodowych, wynikających z poszczególnych działów medycyny;
- modyfikowanie metod i szukanie nowych rozwiązań w realizacji zadań zawodowych;
- stosowanie profilaktyki indywidualnej i środowiskowej w odniesieniu do ochrony własnego zdrowia;
- ocenianie efektywności działań fizjoterapeutycznych;
- przygotowanie osób z najbliższego otoczenia pacjenta do zapewnienia komfortu życia codziennego, promowania zdrowia, profilaktyki, stosowania zaleconych technik i metod rehabilitacji;
- dobieranie sposobów i technik realizowania działań fizjoterapeutycznych, uwzględniając warunki i miejsce ich realizacji, ocenę stanu pacjenta, w tym jego samodzielność;
- pomaganie człowiekowi w utrzymaniu zdrowia oraz rozwiązywaniu problemów mogących wynikać z jego indywidualnej reakcji na stosowane metody diagnozowania, leczenia, fizjoterapii;
- nauczanie wykonywania tych czynności życia codziennego, które gwarantują pacjentowi komfort oraz satysfakcję w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej w relacji ze środowiskiem;
- korelowanie działań terapeutycznych z działaniami leczniczo-rehabilitacyjnymi;
- organizowanie działań w zakresie promocji zdrowia;
- współpracę z osobami i instytucjami działającymi na rzecz zdrowia indywidualnych osób, grup społecznych, całego społeczeństwa;
- współpracę z pacjentem, jego rodziną i środowiskiem, grupami wsparcia działającymi na rzecz zdrowia;
- propagowanie zachowań prozdrowotnych i stylu życia wspierającego zdrowie;
- uczestnictwo w stwarzaniu odbiorcom usług fizjoterapeutycznych przebywającym w różnych środowiskach, warunków do zachowań prozdrowotnych i realizowania stylu życia wspierającego zdrowie;
- współpracę z osobami i instytucjami realizującymi programy profilaktyki chorób uznanych za problemy społeczne;
- współpracę z pacjentem i jego rodziną w zapobieganiu lub ograniczaniu ryzyka wystąpienia choroby i/lub powikłań;
- realizację działań zapobiegających powstawaniu powikłań w wyniku preferowanego przez pacjenta stylu życia, stosowania metod diagnozowania i terapii;
- współdziałanie w uzyskaniu przez pacjenta niezależności oraz w kształtowaniu umiejętności radzenia sobie w zmienionej sytuacji życiowej powstałej z przyczyn rozwojowych, choroby, urazu o charakterze fizycznym, psychicznym, społecznym;
- wykonywanie zabiegów usprawniających funkcje biologiczne, psychiczne i społeczne zgodnie z ustalonym przez zespół fizjoterapeutyczny programem;
- włączenie rodziny w proces fizjoterapeutyczny, nauczenie działań fizjoterapeutycznych;
- rozwijanie u człowieka z trwałą lub czasową utratą zdrowia motywacji i zdolności do samodzielnego życia; ocenianie wyników pracy, wprowadzanie modyfikacji do planu działania i stosowanych technik
Absolwent kierunku fizjoterapia może pojąć pracę w:
- szpitalach klinicznych, wojewódzkich, miejskich i uzdrowiskowych;
- gabinetach fizjoterapeutycznych w poradniach POZ ;
- uzdrowiskach i sanatoriach rehabilitacyjnych;
- ośrodkach rehabilitacyjnych;
- specjalistycznych ośrodkach szkoleniowo-rehabilitacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych;
- poradniach i zakładach pracy chronionej oraz aktywizacji zawodowej;
- ośrodkach prowadzących kursy doskonalące, warsztaty terapii zajęciowej itp.;
- hospicjach;
- domach dziecka i domach opieki;
- przychodniach sportowo-lekarskich i klubach sportowych;
- publicznych i niepublicznych placówkach prowadzących działalność w zakresie sportu niepełnosprawnych;
- szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej;
- szkołach wyższych, gdzie zajmują się działalnością naukową i dydaktyczną;
- gabinetach odnowy biologicznej, masażu oraz terapii manualnej;
- klinikach zdrowia i urody, gdzie troszczą się o kondycję oraz dobre samopoczucie gości;
- Wellness i SPA;
- salonach fitness – prowadzą zajęcia z gimnastyki wyszczuplającej, korekcyjnej, aerobiku;
- absolwenci fizjoterapii mogą także prowadzić własną praktykę fizjoterapeutyczną.
Absolwenci studiów jednolitych magisterskich na kierunku fizjoterapia mają wiele możliwości dalszego rozwoju i poszerzania zakresu swoich umiejętności. Mogą kontynuować edukację na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich), studiach podyplomowych oraz kursach doszkalających.